Basisschool Vrijeschool kennemerland is een vrijeschool in Haarlem-Noord

Basisschool Vrijeschool kennemerland is een vrijeschool in Haarlem-Noord

Als je deeg maakt
gebruik je ook je
hersens.

Gepubliceerd op: 12-07-2024Nieuw

Nieuwsbrief 11 2023-2024

Agenda


Vrijdag 12 juliJuffendag
Donderdag 18 juliLaatste schooldag kleuters, les tot 13:00
Vrijdag 19 juliLaatste schooldag, les tot 11:00 uur
Zaterdag 20 juni t/m 1 septemberZomervakantie
Maandag 2 septemberStart schooljaar 2024-2025
Maandag 9 septemberKoffieochtend met de directie
Woensdag 18 septemberSportdag, klas 1 t/m 6
Vrijdag 27 septemberSint Michael, les tot 13.00 uur


In deze nieuwsbrief

  • Van de directie
  • Getuigschrift
  • Eerste schooldag
  • MR oproep
  • BSO Verda wordt Atelierkinderen
  • IHF: The Breede Centre community project
  • Waldorf Academie
  • Zomerschool Haarlem
  • Snelkoppelingen



Van de directie


Beste ouders en verzorgers,


Vrijescholen hebben al vanaf de oprichting niet alleen aandacht voor taal en rekenen. Sinds 2021 geldt dat basisscholen ook een burgerschapsplicht hebben waarbij aan ons gevraagd wordt om actief burgerschap en sociale cohesie te bevorderen. Deze vraag sluit voor een groot deel aan bij de inrichting van het vrijeschoolonderwijs. Hierbij denk ik aan ons prachtige lessen tijdens dierkunde, economische aardrijkskunde, de Grieken en Romeinen. Ook liggen er nog kansen om het vrijeschoolonderwijs aan te vullen. Burgerschap bestaat uit verschillende bouwstenen. Digitaal samenleven, diversiteit en inclusie, omgaan met tegenstellingen en verschillen, democratie en relaties, identiteit en seksuele vorming.


Het laatste thema vind ik zelf een spannend thema om met jullie te delen. De term die veel mensen kennen is ‘seksuele voorlichting’. Een statische overdracht met vooral veel waarschuwingen over geslachtsgemeenschap en alle risico's die dit met zich meebrengt. Seksuele voorlichting in deze context past niet binnen de basisschooltijd. Daarnaast is er de week van de lentekriebels en zijn er tal van manieren waarom kinderen beelden en ideeën krijgen voorgeschoteld. Van collega’s van andere locaties krijg ik reacties van ouders te horen die soms niet mals zijn.


Op 13 mei organiseerde de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen een conferentie waar dit thema aan bod kwam. Wat is ervoor nodig om thuis te raken in jezelf, op school en in de wereld? Welke pedagogische opdracht heeft de vrijeschool hierin? Tijdens deze conferentie werd een door Annechien Wijnberg, Anna Jansen en Belle Barbé ontwikkelde leerlijn gepresenteerd, speciaal voor de Vrijeschool. Afgelopen tweedaagse hebben wij met het team kennis gemaakt met de leerlijn Relaties, Identieit en Seksualtieit (RIS). Belle Barbé heeft ons meegenomen in dit thema zodat wij op passende wijze dit kunnen behandelen binnen onze pedagogie.

Omdat wij hier zo enthousiast van werden wordt na de zomervakantie een ouderavond organiseert over dit thema. 8 oktober van 19.30-21.00.


Zonnige groet,


~ Maya Baas


Getuigschrift

Aan het eind van het schooljaar ontvangen alle kinderen weer een getuigschrift.

Getuigschrift, het klinkt wat gewichtig en dat is het misschien ook wel. Rudolf Steiner bedacht meer dan 100 jaar geleden ‘das Zeugnis’ voor de leerlingen en de ouders van de eerste Waldorfschule in Stuttgart.

De leerkracht doet verslag van het afgelopen schooljaar, het is geen rapport met voorgedrukte regels en hokjes vol cijfers, maar een uniek document waarin veel liefde, werk en tijd gestoken is. Leerkrachten proberen hun waarnemingen van het afgelopen schooljaar vast te leggen en vooruit te blikken. Niet alleen de vorderingen en resultaten worden beschreven, maar ook de persoonlijke ontwikkeling van jullie kind. Wat gebeurde er op cognitief gebied, gevoelsgebied en wilsgebied. De leerkracht getuigt dus ook van de zoektocht naar het wezen van het kind.

De spreuk is voor het kind. Het is een korte tekst met als doel het kind naar een volgend plan te tillen in het willen, voelen en denken. Om het voor het kind nog prikkelender te maken wordt de spreuk kunstzinnig verwerkt. De spreuk vormt een slijpsteen, waaraan het kind zich verder kan ontwikkelen. Aan jullie, ouders wordt gevraagd om de spreuk thuis een plaats te geven. Na de vakantie dragen de kinderen hun spreuk voor op hun geboortedag, dit gebeurt wekelijks in de klas. Zo komt de spreuk tot leven.

De spreuk voor de zesdeklasser is meer een toekomstwens, om de schoolverlater een hart onder de riem te steken.


In elk getuigschrift vinden jullie ook een klassenfoto.

Eerste schooldag

De ouders van klas 1 zijn van harte welkom om bij de jaaropening aanwezig te zijn.

Maandag 2 september om 08:30 uur wordt de eerste klas toegezongen in de zaal.

Vervolgens schetst elke leerkracht een beeld van het komende schooljaar aan de kinderen.

De kleuterleidsters zijn hier ook bij aanwezig.

De kleuters zijn om 09:30 welkom in hun eigen klas.

Het is niet de bedoeling dat kleuters bij de jaaropening aanwezig zijn.

Oproep MR


Beste ouders,

Afgelopen woensdag is er een koffieochtend georganiseerd waar Diane, Wichert en Jacob ouders te woord konden staan over de vacature van MR lid voor de oudervertegenwoordiging. Zoals eerder is aangekondigd zullen Diane en Jacob na de zomer stoppen als MR lid. Daarom hoopten wij op ouders die het stokje van hen over kunnen nemen. Samen met hen heb ik tot 9.00 fijn gesproken. Helaas nog geen geïnteresseerden voor de vacature. Ik snap dat de tijd ongelukkig is zo vlak voor de zomervakantie. Toch wil ik echt een oproep doen om je aan te melden wanneer je interesse hebt.


In het Nederlandse onderwijs is een Medezeggenschapsraad (MR) verplicht. De MR bestaat voor een school met onze aantal uit personeelsleden en ouders. De medezeggenschapsraad wordt actief betrokken en kan zo haar geluid laten horen. Enerzijds over verschillende beleidsterreinen (en specifiek over de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en het financieel beheer van de school) en anderzijds over de werking van de medezeggenschap binnen de school. De inspectie kan contact opnemen met de school over de MR of zelf met de leden van de MR.


Kortom. Het is noodzakelijk dat wij een MR hebben met ouders en leerkrachten!


Atelierkinderen (voorheen BSO Verda)

BSO Verda gaat verder onder een nieuwe naam en daar hoort een nieuwe website bij!


In een huiselijke sfeer met maximaal 10 kinderen is Atelier Verda een plek waar kinderen alle ruimte krijgen om te ontspannen en geïnspireerd te raken via het vrije spel of georganiseerde activiteiten. Een plek waar creativiteit wordt gevierd in verbondenheid met de natuur met veel ruimte voor keuzevrijheid. Kom je opladen bij ons!

Meer info op www.atelierkinderen.nl





Bericht van The Breede Centre aan Vrije School Kennemerland


Beste Mv. Baas,

Van IHF-ambassadeur Maaike Honig vernam ik dat uw Vrije School Kennemerland in Haarlem, een deel van de opbrengst van de Lentemarkt, namelijk 275 euro aan onze kleuterschool schonk.

Ik vind het zo fijn dat u aan ons dacht. We hebben net twee nieuwe klaslokalen waarvan we er al eentje gebruiken. De andere klaskamer moet nog een vloer krijgen en geschilderd worden.


Het klaslokaal dat we al gebruiken is de klas van het groepje 3-4 jarigen. Het is een ruime klas maar we moeten de klas gezelliger maken en verschillende speelhoekjes inrichten. Uw bijdrage zal daar zeker bij helpen zo bedank al wie betrokken was bij de inzameling.

Ik heb been paar foto's aangehecht van het klaslokaal en de kinderen (Zie hieronder).

Regards, Katleen Verschoore

Manager Educational Programmes bij het Breede Centre in McGregor, Zuid Afrika.

1/6 Klas

1/6 Klas

Zomerschool Haarlem


Voor wie? Zomerschool Haarlem is bedoeld voor leerlingen die goed kunnen meekomen, maar moeite hebben met de Nederlandse taal. Kinderen die nu in groep 4, 5, 6 of 7 zitten kunnen van het aanbod gebruikmaken. Ook kinderen die op de Internationale Taalklas zitten (ITK) en bijna de overstap naar het reguliere onderwijs kunnen maken kunnen zich aanmelden. De (definitieve) aanmelding van een leerling gebeurt in overleg met de basisschool. Het gaat om kinderen die nu in groep 4-7 zitten.


Wat gaan de kinderen doen? ’s Ochtends krijgen de kinderen les van professionele leerkrachten volgens een lespakket. Het lespakket is ontwikkeld op basis van de nieuwste inzichten op leesgebied en op maat gemaakt voor Haarlem. ’s Middags doen de kinderen verschillende leuke activiteiten. Zo maken ze bijvoorbeeld etsen in het Teylers Museum en een rondvaart over het Spaarne. Alle opgedane ervaringen verwerken zij in gevarieerde taalopdrachten. Als ware journalisten schrijven de kinderen artikelen en samen maken ze een kinderkrant over onze mooie stad. Daarvoor interviewen ze ook de burgemeester of een van de wethouders op het stadhuis. Zo krijgen de teksten en woorden die in de ochtend zijn aangeboden extra betekenis en beginnen de kinderen met meer zelfvertrouwen aan het nieuwe schooljaar. Groep 4 wordt voor het eerst ontvangen op de Zomerschool. We starten met hen met een dagelijks programma tot half 1, met een spelenderwijs (taal)programma wat gericht is op woordenschat, zelfvertrouwen vergroten en sociaalemotionele vaardigheden. Zij werken niet uit een Zomerschool-lesboek, maar krijgen taalvaardigheid aangeboden aan de hand van de georganiseerde activiteiten.


Meer info an aanmelden: ZomerSchool Haarlem



Snelkoppelingen


© 2024 Vrije School Kennemerland
Stock images attribution: Vecteezy.com, used onder free license